February 20, 2009

lepas sebijik, sebijik

Khamis lepas sememangnya hari yang istimewa. Senang cerita kita bagi nama hari itu Hari Menguji Tahap Kesabaran Amy. Mula- mula kereta aku terlanggar kereta apek kontraktor ni. Begini ceritanya....(insert OST Lord Of The Rings)

Kerana kelaparan yang tahap anak yatim Timor Leste, aku, Malin, Huda dan Muaz pergi makan kat Nasi Lemak Antarabangsa (yang kat Taman Melati). Selesa punya pasal, aku cuba parking kat tempat curam tu. Manalah nak tau tertekan minyak masa gear still kat Reverse(aku bimbo) jadi terlanggar kereta Proton Putih nih. Orangnya tiada. Terfikir jugak nak langgar lari, tapi kalau benda ni jadik kat aku, mesti aku tension. Jadi tinggallah nama and no telefon. Nasib baik uncle tu muka tenang macam Buddha. Lagi tenang dan berseri mukanya bila aku kene bayar RM 600. There goes my dream of having an SLR camera. Damn..

Tapi insiden ni mengajar aku lebih berhati- hati. Lagi satu, aku akan cuba mengurangkan mencarut dalam kereta. Mungkin sebab aku selalu komen pasal orang, sekali terkena sebijik kat muka aku. Tak berkat bawak kereta nih. Terima Kasih Tuhan, I've learnt my lesson.

Hari ini hari pre-registration period. Kiranya nak register untuk semester terakhir aku duduk kat twilight zone ni lah. Sekali lagi teruji kesabaran bile registration kene block. What the fuschia??!!Aku benci birokrasi tak bertempat....

Sempat ke aku graduate akhir tahun ni??

Tapi bila fikir balik, memang salah aku pun dua- dua insiden ni. Yang aku jadi bimbo sangat langgar kereta Pak Cik Buddha apsal? Yang aku lambat bayar yuran kenapa? Memang insiden kedua tu ada salah aku. Tapi sebagai seorang pelanggan Universiti, tak boleh ke kalau UIA ni ada sistem yang lebih efisien?Macam bagitau lah student tu berapa dia kene bayar on the spot!Habis database yang korang habis berpuluh (mungkin beratus) ribu hinggit tu buat ape??Ape relevan aku kene tunggu isi borang financial statement pastu tunggu lagi??Bising kat kitorang buat kerja last minute, bila korang pun buat kerja last minute apa barang?? Ape guna MyIIUM tu kalau korang tak update status kitorang??Haihh...aku emosi...

According to Kaizen, only 30% of errors results from the inadequacy of the employees. The rest is the systems fault. As such, why can't this institute of education act to improve the quality of the systems, especially the ones which have direct contact with the students?Aren't you burdening your students with new implementations that you fail to notify us in the first place. I believe the tools for improvement are there, the implementation part is the one that needs a lot of work.

Then again I do think that this university has proven the Kaizen theory wrong. I believe that more than 45% of the errors done here is due to the employees.
Mereka perlu senyum selalu. Senyum itu sedekah.

No comments:

Post a Comment